Sprawności moralne w wychowaniu

Teoretyczny i praktyczny wymiar sprawności moralnych w wychowaniu

I. Jazukiewicz (red.)

Wydawnictwo Naukowe US, Szczecin 2015

Spis treści
Wprowadzenie ................................................................................................7
SPRAWNOŚCI MORALNE
A TEORIA I PRAKTYKA WYCHOWANIA
Pragnienie dobra człowieka jako fundament wychowania
Lucyna Dziaczkowska .....................................................................................17
Potrzeba promowania aretologicznej tożsamości nauczyciela-wychowawcy
Alina Rynio ....................................................................................................41
Psychologia duchowości i moralnej sprawności w akmeologii kreatywnej
Natalia Wiszniakowa-Zelinskiy .......................................................................63
Pedagogika rytuału przejścia. Sprawności moralne
a wychowanie nastolatków w kontekście antropologicznym
Dariusz Kurzydło ...........................................................................................79
Aretologiczne wskazania do pracy z młodzieżą zdemoralizowaną
w doświadczeniach Zakładu Poprawczego w Jerzmanicach-Zdroju
Jacek Parański ..............................................................................................107
Moralna i „niemoralna” sztuka a wychowanie
Piotr Martin ................................................................................................127
Citius, altius, fortis – wychowanie moralne sportowca
Magdalena Jaworek ......................................................................................147
Nadzieja a style działania młodzieży
Aleksandra Myślińska ....................................................................................163

SPRAWNOŚCI MORALNE
W KONTEKŚCIE RELIGIJNOŚCI


Świadomość moralności religijnej u polskiej młodzieży katolickiej
– psychologiczna analiza rozwojowa
Elżbieta Rydz ...............................................................................................181
Wpływ „gawiedzi” w procesie wychowania według św. Jana Chryzostoma
Andrzej Uciecha ...........................................................................................197
Miejsce sprawności moralnych w niedojrzałej i dojrzałej religijności
Andrzej Molenda ..........................................................................................211
Radykalizm w wyznawaniu wiary jako nieodłączny składnik tożsamości
chrześcijanina – analiza treści wypowiedzi prof. Wandy Półtawskiej
Piotr Ruszkowski ..........................................................................................223
Małżeństwo i rodzina jako wartość w świadomości młodzieży – na podstawie
wyników badań socjologicznych w katolickich liceach ogólnokształcących
w Szczecinie
Dominik Szczygielski ....................................................................................237
Zamiast zakończenia ....................................................................................269
Noty o autorach ..........................................................................................271