Spis treści
Wprowadzenie ................................................................................................8
Kształtowanie sprawności moralnych (cnót) istotą procesu
wychowania moralnego
Halina Gajdamowicz......................................................................................15
Makiawelizm a relacje interpersonalne, czyli jak manipulowanie ludźmi
wpływa na stosunki międzyludzkie
Jacek Śliwak, Józef Partyka, Paweł Łobaczewski, Beata Zarzycka.......................31
Rola karania i nagradzania w kształtowaniu sprawności moralnych
Ewa Miśkowiec ...............................................................................................61
Rozwijanie sprawności moralnych
w świetle wypowiedzi autobiografi cznych studentów
Violetta Rodek ................................................................................................79
Starość i dojrzałość moralna w ujęciu Arystotelesa
Katarzyna Uzar-Szcześniak ..........................................................................105
O współczuciu z perspektywy psychologicznej
Anna Ziółkowska ..........................................................................................125
Dyskusja wokół zjawiska empatii z perspektywy wybranych koncepcji
Anna Ziółkowska ..........................................................................................139
Psychologiczne wyznaczniki przebaczenia – badania empiryczne
Małgorzata Szcześniak, Joanna Król, Roman Szałachowski,
Laura Kaliczyńska, Luiz Tabosa ....................................................................153
Uczciwość w wychowaniu rodzinnym w rodzinach zastępczych
Katarzyna Wiszniowska ................................................................................175
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci
jako istotna umiejętność wychowawcza
Katarzyna Mozgawa .....................................................................................191
Cogitationis poenam nemo patitur? O kształtowaniu sprawności moralnych
przez sztukę
Paweł Maciąg ...............................................................................................217
Wpływ autorytetu dorosłych na wychowanie dzieci i młodzieży
Mateusz Obrębski .........................................................................................231
Zamiast zakończenia ....................................................................................249
Noty o autorach ..........................................................................................251